SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!
PYTANIA? 0048 500 40 8888 (SMS)
  • polski
  • English
  • LOGIN

Pracownia Emu

Pracownia Emu

Gabinet
Edukacja
Sklep

0048 500 40 8888
Email: kontakt@pracownia-emu.pl

Pracownia Emu
Korzeniówka, Rysia 3, 05-504 Złotokłos MA, Polska

Otwórz w Google Maps
  • PORADNIA
    • MOTORYKA DUŻA
      • REHABILITACJA DOROSŁYCH
      • REHABILITACJA NIEMOWLAT I DZIECI
      • TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
      • KOREKCJA WAD POSTAW
      • HIPOTERAPIA
      • WKŁADKI ORTOPEDYCZNE
    • MOTORYKA MAŁA
      • TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
      • TERAPIA RĘKI
      • PLASTYKA SENSORYCZNA
    • MOWA I KOMUNIKACJA
      • TERAPIA LOGOPEDYCZNA
      • KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA AAC
      • MANUALNE TOROWANIE GŁOSEK
      • ELEKTROSTYMULACJA LOGOPEDYCZNA
      • KINESIOTAPING LOGOPEDYCZNY
      • PROGRAM SŁUCHOWY
    • FUNKCJE POZNAWCZE
      • METODA KRAKOWSKA
      • TERAPIA BEHAWIORALNA
      • METODA NUMICON
      • WCZESNA NAUKA CZYTANIA
      • TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH
      • TRENING JEDZENIA
    • FIZYKOTERAPIA
      • ELEKTROTERAPIA
      • SONOTERAPIA
      • LASEROTERAPIA
      • MAGNETOTERAPIA
      • ELEKTROSTYMULACJA
    • MASAŻ
      • LECZNICZY / KLASYCZNY
      • GORĄCYMI KAMIENIAMI
      • STEMPLAMI ZIOŁOWYMI
      • BAŃKĄ CHIŃSKĄ
    • NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE
      • M-CHAT-R
      • PEP-3-PL
      • ADOS 2
      • SON-R 2-8
      • SWM
    • WWR
      • INFORMACJE OGÓLNE
      • DOKUMENTY DO POBRANIA
    • WARSZTATY
      • INFORMACJE OGÓLNE
  • E-PORADY
  • PRZEDSZKOLE
    • TERAPEUTYCZNY PUNKT PRZEDSZKOLNY
      • O NAS
      • OFERTA
      • FUNDAMENTY
    • .
      • ORGANIZACJA DNIA
      • OPŁATY
      • DOKUMENTY DO POBRANIA
  • TURNUSY
  • SKLEP
  • WYDAWNICTWO
  • SZKOLENIA
  • BLOG
  • GALERIA
  • KONTAKT
  • No products in cart.
Roksana Wychadańczuk
czwartek, 29 kwietnia 2021 / Published in Blog, Wiedza

Okiem praktyka – wczesna diagnoza

Treść wpisu możesz odsłuchać/pobrać poniżej z naszego serwera lub z naszego kanału YouTube. Odnośniki znajdziesz na końcu artykułu.

Młoda mama zauważa u swojego miesięcznego dziecka niepokojące ją symptomy – niepokój, płaczliwość, problem z zasypianiem, nieuregulowany cykl dobowy, “wzdryganie się” przed dotykiem. W kolejnych miesiącach zwraca uwagę na minimalną reakcję na jej twarz oraz słabą mimikę u dziecka. Zgłasza obawy pediatrze, podczas rutynowych wizyt kontrolnych. Lekarz nie zauważa problemu i stwierdza (chyba najczęściej wypowiedziane słowa w gabinecie lekarskim): “każde dziecko rozwija się w swój indywidualny sposób”, “z czasem to się zmieni”, “mały indywidualista”, “proszę być dobrej myśli” (to chyba miało znaczyć, że zaburzenia rozwojowe same się wyrównają) i moje ulubione: “wyrośnie z tego”. Nie dość, że matka nie otrzymała fachowej porady i wskazówek do dalszego działania, to jej obawy zostały zbagatelizowane, zlekceważone, a co gorsze – jej czujność uśpiona. Ta młoda matka, to ja 15 lat temu!

Od tamtego czasu, niestety, niewiele się zmieniło. Do mojego gabinetu najczęściej trafiają dzieci, w wieku około 3 lat, na zajęcia z logopedą z powodu opóźnionego rozwoju mowy lub są kierowane przez nauczyciela w przedszkolu na diagnozę integracji sensorycznej. Dlaczego lekarze nie reagują na odstępstwa od ścieżki prawidłowego rozwoju niemowląt? Dlaczego tak późno dzieci wysyłane są do specjalistów? Dlaczego specjaliści tak długo nie formułują diagnozy czy wskazań do terapii, czekając na pełny rozwój zachowań? W ten sposób odbierany jest dziecku cenny czas na wczesną stymulację, która mogłaby przynieść pełen sukces terapeutyczny. Błędem, jest czekanie na postawienie diagnozy, na “nazwanie” zaburzenia. Czas oczekiwania to czas stracony, to czas który powinien być poświęcony wczesnej stymulacji dziecka.

Jestem przekonana, że lepiej wszcząć alarm i rozpocząć kompleksowe działania w ramach wczesnej interwencji terapeutycznej, co może zapobiec lub zminimalizować wystąpienie zaburzenia. Najgorsze co można zrobić to przeoczyć i zbagatelizować wczesne symptomy.

Co zatem powinno zaniepokoić rodziców u swojego dziecka (do 12 miesiąca życia)? Lista została sporządzona na podstawie “Karty diagnozy – 10 etapów rozwoju dziecka od 4 do 36 miesiąca życia” autorstwa Jagody Cieszyńskiej i Marty Korendo.

4-5 miesiąc
– nie skupia wzroku na twarzy opiekuna
– nie odwzajemnia uśmiechu, nie reaguje na zmianę mimiki twarzy
– nie wyciąga rączki po przedmiot, nie przekłada zabawki z ręki do ręki
– nie śledzi ruchów przedmiotu i osób
– nie reaguje na dźwięki płynące z otoczenia, nie wsłuchuje się w wypowiedzi dorosłych
– nie wokalizuje samogłosek i spółgłosek prymarnych

6-7 miesiąc
– nie boi się nieznanych osób, nie reaguje negatywnie na nieobecność opiekuna
– nie prowadzi “dialogu” z dorosłym, powtarzając sylaby otwarte
– nie gaworzy samonaśladowczo
– nie spogląda za przedmiotem, który spadł

8-9 miesiąc
– nie szuka przedmiotu, który zniknął z pola widzenia
– nie wykorzystuje w komunikacji gestu wskazywania palcem
– nie rozumie emocjonalnych wypowiedzi domowników
– nie zachowuje się intencjonalnie
– nie naśladuje, nie powtarza nie wokalizuje sylab
– nie utrzymuje z opiekunem wspólnego pola uwagi

10-11 miesiąc
– nie odwraca stron książeczek, nie ogląda obrazków, ilustracji
– nie wskazuje osób, przedmiotów, zwierząt, palcem lub wzrokiem
– nie naśladuje ruchów dorosłych: karmienie, czesanie, itp
– nie reaguje na swoje imię
– nie rozumie przekazów mimicznych
– nie rozumie prostych słów
– nie rozpoznaje wyrażeń dźwiękonaśladowczych

12 miesięcy
– nie rozumie poleceń słownych popartych gestem
– nie wypowiada samodzielnie prostych wyrazów, zbudowanych głównie z prymarnych sylab otwartych
– nie inicjuje interakcji z osobami z otoczenia
– nie manipuluje w sposób specyficzny, nie kontroluje wzrokiem czynności, wykonywanych przy użyciu narzędzi.

Jeżeli zauważyliście u swoich dzieci któryś z wyżej wymienionych przykładów lub inne niepokojące was objawy, nie zwlekajcie z wizytą u terapeuty. Tylko my rodzice jesteśmy w stanie wychwycić te czasami subtelne symptomy. Nie poddawajcie się kiedy usłyszycie, że jesteście “przewrażliwieni na punkcie swojego dziecka”. Nigdy nie jest za wcześnie na diagnozę i podjęcie działań terapeutycznych!

What you can read next

Okiem praktyka – destrukcyjny wpływ wyższych technologii na prawidłowy rozwój dziecka
Okiem praktyka – zaburzona relacja

Koszyk

Nowe produkty

  • Pamięć wzrokowa 100,00zł
  • Taca umiejętności 130,00zł
  • Manipulacja 0,00zł

BLOG

  • Okiem praktyka – zaburzona relacja

  • Okiem praktyka – destrukcyjny wpływ wyższych technologii na prawidłowy rozwój dziecka

  • PARTNERZY
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • REGULAMIN

©2006-2023 Pracownia Emu. Wszelkie prawa zastrzeżone. Strona wykonana przez Red Stranger LLC.

TOP

Używamy ciasteczek (cookies) aby dopasować działanie strony tak by była dla Ciebie wygodna w obsłudze. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Możesz je również włączyć lub wyłączyć używając tych ustawień.

Funkcja obsługiwana przez  GDPR Cookie Compliance
Skrócona informacja o prywatności

Ta strona internetowa używa ciasteczek (cookies) aby umożliwić Ci możliwie najwygodniejsze jej używanie. Informacje zawarte w ciasteczkach są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykorzystywane do rozpoznania Twojej osoby w czasie ponownego odwiedzenia naszej witryny, pomagając nam lepiej poznać sposób w jaki poruszasz się po naszym serwisie oraz co było dla Ciebie na niej najistotniejsze.

Możesz zmienić ustawienia ciasteczek używając przycisków po lewej stronie.

Niezbędne ciasteczka

Powinny był włączone cały czas aby mechanizm obsługi strony dostosowywał jej działanie do Twoich potrzeb.

Jeżeli je wyłączysz nie będziemy w stanie zapisywać Twoich preferencji. To oznacza, że za każdym razem gdy nas odwiedzisz niezbędne stanie się wykonywanie wszelkich (normalnie zapamiętywanych) czynności od nowa.

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej polityce prywatności znajdziesz tu.