SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!
PYTANIA? 0048 500 40 8888 (SMS)
  • polski
  • English
  • LOGIN

Pracownia Emu

  • PORADNIA
    • MOTORYKA DUŻA
      • REHABILITACJA NIEMOWLAT I DZIECI
      • TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
      • KOREKCJA WAD POSTAW
      • HIPOTERAPIA
      • WKŁADKI ORTOPEDYCZNE
    • MOTORYKA MAŁA
      • TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
      • TERAPIA RĘKI
      • PLASTYKA SENSORYCZNA
    • MOWA I KOMUNIKACJA
      • TERAPIA LOGOPEDYCZNA
      • KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA AAC
      • MANUALNE TOROWANIE GŁOSEK
      • ELEKTROSTYMULACJA LOGOPEDYCZNA
      • KINESIOTAPING LOGOPEDYCZNY
      • PROGRAM SŁUCHOWY
    • FUNKCJE POZNAWCZE
      • TERAPIA NEUROBIOLOGICZNA
      • STOSOWANA ANALIZA ZACHOWANIA
      • METODA NUMICON
      • WCZESNA NAUKA CZYTANIA
      • TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH
      • TRENING JEDZENIA
    • FIZYKOTERAPIA
      • ELEKTROTERAPIA
      • LASEROTERAPIA
      • MAGNETOTERAPIA
      • ELEKTROSTYMULACJA
    • NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE
      • M-CHAT-R
      • PEP-3-PL
      • ADOS 2
      • SON-R 2-8
      • SWM
    • WWR
      • INFORMACJE OGÓLNE
      • DOKUMENTY DO POBRANIA
      • .
      • .
    • BIOFEEDBACK
    • TERAPIA POWIĘZIOWA
    • MASAŻ KLASYCZNY
    • KONSULTACJE I TERAPIA ON-LINE
  • PLACÓWKI EDUKACYJNE
    • NIEPUBLICZNY TERAPEUTYCZNY PUNKT PRZEDSZKOLNY „PRACOWNIA EMU”
      • O NAS
      • OFERTA
      • FUNDAMENTY
      • ORGANIZACJA DNIA
      • OPŁATY
      • DOKUMENTY DO POBRANIA
      • GALERIA
    • NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLE
      „PRACOWNIA EMU”
      • O NAS
      • OFERTA
      • FUNDAMENTY
      • ORGANIZACJA DNIA
      • OPŁATY
      • DOKUMENTY DO POBRANIA
      • GALERIA
    • NIEPUBLICZNY ŻŁOBEK
      „PRACOWNIA EMU”
      • O NAS
      • OFERTA
      • FUNDAMENTY
      • ORGANIZACJA DNIA
      • OPŁATY
      • DOKUMENTY DO POBRANIA
      • GALERIA
  • TURNUSY
  • SKLEP
  • WYDAWNICTWO
  • SZKOLENIA
  • BLOG
  • BIBLIOTEKA
  • PRACA
  • KONTAKT
  • No products in cart.
Roksana Wychadańczuk
poniedziałek, 01 lutego 2021 / Published in Blog, Wiedza

Okiem praktyka – zaburzona relacja

Treść wpisu możesz odsłuchać/pobrać poniżej z naszego serwera lub z naszego kanału YouTube. Odnośniki znajdziesz na końcu artykułu.

PRZYPADEK PIERWSZY
Prowadzę zajęcia z 4-letnim chłopcem. Jego mama jest z nami, ponieważ chłopiec nie pozwolił jej wyjść z sali, pomimo faktu, że miała inne plany. W ręce trzymała książkę, którą chciała poczytać w poczekalni i najzwyczajniej w świecie chwilę odpocząć. Zajęcia idą super, chłopiec pięknie pracuje i wykonuje moje polecenia. W pewnym momencie mama dziecka zwraca się do niego: „Kochanie, czy mama może iść do toalety?”. Zbladłam! Co się stanie, gdy jej 4-letnie dziecko się nie zgodzi?

PRZYPADEK DRUGI
Czekam na zajęcia z 5-letnią dziewczynką. Spóźnia się. Nagle pukanie do drzwi. Jest! Przyjechała! Mama dziewczynki wchodzi zdenerwowana i przeprasza. Otóż, dziecko nie chciało jechać najkrótszą drogą. Aby uniknąć histerii, płaczu i kopania w fotel kierowcy, mama objechała pół miejscowości, dyrygowana przez córkę jak przez nawigację.

PRZYPADEK TRZECI
Diagnozuje 5-letniego chłopca. Rozmawiam z rodzicami. Pada pytanie: „Proszę powiedzieć, co mamy zrobić, kiedy nasz syn nie pozwala nam oglądać telewizji i ciągle przełącza telewizor na swoje bajki? Jak mu zabieramy pilota to nas bije.”. Pomijam fakt, że dziecko w tym wieku powinno mieć mocno ograniczony dostęp do telewizji. Pytanie, delikatnie mówiąc, mnie zdziwiło.

PRZYPADEK CZWARTY
Po zakończonych zajęciach, 3,5-letni chłopiec wraz z tatą wychodzą z gabinetu. Jest mokro, pada deszcz, więc tata bierze syna na ręce i próbuje posadzić go do fotelika samochodowego. Chłopiec zaczyna krzyczeć, że chce iść na spacer, odpycha ojca i zaczyna się wyrywać. Jak reaguje tata? Bierze go na ten „wykrzyczany” spacer, pomimo, że śpieszyli się, aby odebrać drugie dziecko z przedszkola. Dlaczego to robi?

Takich sytuacji z życia wziętych mogłabym przytoczyć zbyt wiele aby wystarczyło tu miejsca na ich publikację. Często je analizowałam i poddawałam pod dyskusję z innymi terapeutami, zastanawiając się nad przyczyną. Dlaczego rodzice porzucili rolę przewodnika własnych dzieci po świecie, konsekwentnego nauczyciela uczącego zachowań społecznych, stawiającego granice na rzecz relacji partnerskich bądź podrzędnych w podejmowaniu decyzji.

Myślę, że wynika to z ogólnego trendu i kierunku wychowawczego, który obecnie stał się bardzo modny i jest popierany przez wielu psychologów. Trend ten jest wygodny ponieważ eliminuje wiele sytuacji kryzysowych. Do pewnego momentu daje dziecku wybór typu: „czy chcesz zjeść paróweczkę czy serek?”, „czy chcesz włożyć sukienkę czerwoną czy w kwiatuszki?”, „idziemy na spacerek czy zostajemy w domu?”. Wydaje się to niegroźne. Jest przejawem szacunku i miłości do dziecka, jako równoprawnego członka rodziny. Problem zaczyna się wtedy, kiedy życie rodzinne musi być podporządkowane dziecku, ponieważ granica między wyborem a dyktatem się zaciera. Wtedy to dziecko decyduje, którędy pojedziemy do przedszkola, w którym sklepie zrobimy zakupy, czy wieczorem zaprosimy gości i o której godzinie tata i mama pójdą spać.

Niepostrzeżenie może nadejść moment, kiedy nieświadomy rodzic pozostaje całkowicie podporządkowany dziecku. Często tacy rodzice zaprzeczają utracie kontroli ponieważ dziecko nie sprawia większych problemów. Dlaczego? Dlatego, że w domu „wymaga się” od niego tylko rzeczy, które samo lubi robić a wszelkie „konfliktowe” wymagania zwyczajnie zostały wycofane.

Na zakończenie przytoczę cytat z książki „Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju”, pani prof. zw. dr hab. Jagody Cieszyńskiej – Rożek:
„Rodzice mylnie sądzą, że dziecko powinno mieć poczucie wolności w dokonywaniu decyzji: co zjeść, jak się ubrać, jak spędzić czas, dokąd pójść, a nawet co kupić. Dziecko oscyluje „między poczuciem nieograniczonej swobody w kierowaniu swym losem a poczuciem absolutnej bezradności. Łatwość, z jaką obecni rodzice zarzucają swe obowiązki na barki swoich dzieci jest tyleż szokująca, co powszechna. Dorośli mówiąc: dziecko ma prawo do indywidualnych wyborów, myślą: mam prawo do świętego spokoju. Jednak małe dziecko nie jest jeszcze ukształtowanym indywiduum i nie może posiadać niezbędnej wiedzy do podejmowania rozstrzygnięć. Wolność dziecka bardzo szybko przekształca się w niewolę rodziców, ale wówczas jest już za późno, aby nauczyć dzieci prospołecznych zachowań”.

What you can read next

Okiem praktyka – destrukcyjny wpływ wyższych technologii na prawidłowy rozwój dziecka
Okiem praktyka – wczesna diagnoza

Koszyk

Nowe produkty

  • Pamięć wzrokowa 100,00zł
  • Taca umiejętności 130,00zł
  • Manipulacja 0,00zł

BLOG

  • Okiem praktyka – wczesna diagnoza

  • Okiem praktyka – destrukcyjny wpływ wyższych technologii na prawidłowy rozwój dziecka

  • PARTNERZY
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • REGULAMIN

©2006-2025 Pracownia Emu. Wszelkie prawa zastrzeżone. Strona wykonana przez Red Stranger LLC.

TOP

Używamy ciasteczek (cookies) aby dopasować działanie strony tak by była dla Ciebie wygodna w obsłudze. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Możesz je również włączyć lub wyłączyć używając tych .

Funkcja obsługiwana przez  Zgodności ciasteczek z RODO
Skrócona informacja o prywatności

Ta strona internetowa używa ciasteczek (cookies) aby umożliwić Ci możliwie najwygodniejsze jej używanie. Informacje zawarte w ciasteczkach są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykorzystywane do rozpoznania Twojej osoby w czasie ponownego odwiedzenia naszej witryny, pomagając nam lepiej poznać sposób w jaki poruszasz się po naszym serwisie oraz co było dla Ciebie na niej najistotniejsze.

Możesz zmienić ustawienia ciasteczek używając przycisków po lewej stronie.

Niezbędne ciasteczka

Powinny był włączone cały czas aby mechanizm obsługi strony dostosowywał jej działanie do Twoich potrzeb.

Jeżeli je wyłączysz nie będziemy w stanie zapisywać Twoich preferencji. To oznacza, że za każdym razem gdy nas odwiedzisz niezbędne stanie się wykonywanie wszelkich (normalnie zapamiętywanych) czynności od nowa.

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej polityce prywatności znajdziesz tu.